Cihazım kayıp, kayıt dışı veya kaçak, ne yapmam gerekir?

  • Yapmanız gereken kayıp, kayıt dışı veya kaçak durumuna göre asağıdaki link'den kontrol etmenizdir.

   http://mcks.gov.tr/tr/index.php

Cihazımı faturalı olarak satın aldım. Kayıt dışı olması mümkün mü?

  • Evet. Yasal yollardan ithal edilmiş olan cihazların Kurumumuz sisteminde yer almasını teminen ithalat işlemlerini gerçekleştiren firma tarafından bildirilmesi gerekmektedir. Bildirim yapılmaksızın satılan cihazlar Kurumumuz tarafından düzenli olarak denetim ve kontroller yapılmak suretiyle tespit edilmekte ve haberleşmeye kapatılmaktadır.

Satın almış olduğum firmadan kayıt dışı olan cihazın değiştirilmesini talep edebilir miyim?

  • Evet. Kurumumuz tarafından Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na iletilen yazı ile kaçak cihaz ve/veya Elektronik Kimlik Bilgisi değiştirilmiş cihaz satın alanların mağduriyetlerinin giderilmesi için ayıplı mal sayılması yolunda girişimde bulunulmuştur. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın 04.08.2006 tarihli ve 22747 sayılı yazısı ile bu tür satılan cihazlarda hukuki ayıp unsuru yer aldığından AYIPLI MAL olarak değerlendirildiği ve tüketicilerin 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 4 üncü maddesinde düzenlenen seçimlik haklardan faydalanması gerektiği yönündeki görüşü beyan edilmektedir.

Elektronik Kimlik Bilgisi Değiştirilmiş Cihaz

  • Elektronik kimlik bilgisi (IMEI numarası) değiştirilmiş ya da kopyalanmış olan cihaz anlamına gelmektedir. 5809 sayılı Kanunun 57. maddesinde yer alan “İşletmeciler, kayıp, kaçak veya çalıntı cihazlara, elektronik haberleşme hizmeti veremezler. Ancak, Kurumun MCKS’ında kayıtlı iken elektronik kimlik bilgisi kopyalanmış gerçek cihazlar sadece eşleştirme yapılan abone numaraları ile kullanılmak üzere kullanıma açılır.” hükmü uyarınca elektronik kimlik bilgisinin değiştirilmiş olduğu tespit edilen cihazlar haberleşmeye kapatılmaktadır. Ancak; elektronik kimlik bilgisinin değiştirildiği tespit edilen cihaz; yasal olarak ithal edilmiş ve ilgili ithalatçı firma tarafından cihazın gerçek IMEI numarası olduğunun belirtildiği hallerde kullanılan abone numarasının ve cihaza ait IMEI numarasının eşleştirilmesi sureti ile tek hatta kullanılmaya devam edilebilmektedir. Eşleştirme işlemi yalnızca elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihaz için geçerlidir. Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihazla eşletirme yapılmış bir hat, kayıtlı olan herhangi bir cihazda sorunsuz olarak kullanılabilmektedir. Ancak, elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihazla birlikte sadece eşleştirilmiş olan hat kullanılabilir.

Kayıp Çalıntı Bildirimi

  • 5809 sayılı Kanunun 58. maddesi uyarınca elektronik kimlik bilgisini haiz cihazı çalınan, yağmalanan, cihazını kaybeden veya her ne suretle olursa olsun rızası dışında elinden çıkan kişiler öncelikle cihazının elektronik haberleşme bağlantısının kesilmesi için Kurumun Bilgi ve İhbar Merkezi’ne başvurmaları gerekmektedir.

Kayıp/Çalıntı İhbar Sürecinin İşleyişi

  • Kayıp/Çalıntı ihbarı yapabilmek için hat sahibinin, Bilgi İhbar Merkezi‘nin Türkiye'nin her yerinden 444 9 777 ve 0312 232 23 23 numaralı telefonlarını bizzat araması gerekmektedir. Bilgi İhbar Merkezi 7 gün 24 saat hizmet vermektedir. İhbarın yapılması akabinde cihaz sorgulama yapıldığında "Kayıp/Çalıntı ihbarı yapılan cihaz" olarak görünmekte, kişinin telefonda verdiği bilgilerin ilgili GSM İşletmecisi tarafından doğrulanmasından sonra cihaz sorgulamada, çalıntı cihaz durumuna dönüşerek cihazın haberleşmeye kapatılması işlemi gerçekleştrilir. İhbarı doğrulanmayan kişilere kısa mesaj (SMS) gönderilmesi sureti ile bilgi verilmektedir. Ayrıca, Bilgi ve İhbar Merkezi’ni arayarak ihbar sonucunu öğrenmeniz mümkündür. Cihazınızın bulunması durumunda haberleşmeye açtırmak için ihbarda bulunduğunuz yöntem ile açtırabilirsiniz. Yani telefon ile ihbarda bulunulduysa yine Bilgi İhbar Merkezi aranarak, savcılık talimatı ile ihbarda bulunulduysa savcılık talimatı ile açılabilmektedir.

     

    *** Yukarıda yer alan bilgiler mcks sitesinden alınmıştır.

İletişim

Tel: +90 216 458 9797

Twitter Facebook